Monday, May 20, 2013

~HERE GO, IKAN SENANGIN MASAK ASAM PEDAS!!~

Bukan kebetulan ikan senangin itu ada di dalm peti ais rumah saya, ia adalah hasil tangkapan encik tunang yang sememangnya suka sangat turun ke laut...hurm..sekali jadi  orang laut selamanya orang laut!

Frankly speaking this is my VERY FIRST ATTEMPT, iya...inilah kali pertama saya memasak ikan senangin masak asam pedas!  After encik tunang (yang bagi saya seolah mengugut yang dia akan merajuk kalau saya tak memasak ikan hasil tangkapannya).  Okay laa.....sekarang saya dah masak tau...=)

Oh ya....this is what i called sharing is caring....saya nak kongsi bagaimana cara saya memasak asam pedas ikan senangin ini*  kalaulah dijadikan video saya rasa gaya percakapan saya adalah seperti chef chef yang terror*  PERASANNYA!!

Okay...inilah bahan bahannya ya....

2 ekor ikan senangin-bersihkan dan gaul dengan sedikit serbuk kunyit
cili kering*
1 labu bawang besar*
3 ulas bawang putih*
1 batang serai*
sedikit kunyit hidup*
sedikit belacan*
daun kesum
1 tangkai bungan kantan
1 pati kiub ikan bilis
garam secukup rasa
1 mangkuk air asam jawa
minyak untuk menumis
air secukupnya


*
**inilah bahan-bahannya yang sudah saya sekalikan dalam satu pinggan*


Cara-cara memasak( eheheh...kan sudah saya katakan tadi...berlagak chef!!)

1. Kisar bahan bertanda sehingga hancur.  Panaskan minyak dan tunis bahan kisar sehingga naik bau dan pecah minyak.

2. Kemudian masukkan garam dan kiub pati ikan bilis, masukkan juga air asam jawa.  Biarkan seketika dan masukkan ikan, daun kesum dan bunga kantan.


 **seriously, time tgh tunggu waktu nak berbuka puasa....gelembung-gelembung ini sungguh menguja rasa...**


3. Apabila hampir mendidih, renihkan api sederhana dan matikan api..apa lagi..makanlah!!  heheh...



**masin sedikit rupanya..maklumlah tukang masaknya sedang berpuasa.  Nak merasa takut terbatal puasa pulak!**

No comments:

Post a Comment