semasa aku menjadi pelajar terutama sekali semasa di UTM, sukar untuk menyesuaikan diri yang mana ia merupakan peralihan dr alam persekolaha ke alam universiti. aku sukar untuk memberikan tumpuan, tidak seperti semasa aku masih di sekolah menengah. sementelah lagi kalau ada kelas yang bermula pukul 8....aduh..sakitnya nak bangun pagi (lagi2 kalau malam sebelum tu ada assignment yang hendak disiapkan). dan aku dulu? kelas pukul 8..maka jam lapan tepat tu juga lah aku baru menapak keluar dari bilik....masuk kelas pun guna pintu belakang...so....tumpuan agak terganggu sedikit kalau duduk dibelakang...kerana apa? hehe...banyak sangat gangguan di hadapan mata...lainlah kalau duduk di depan betul-betul mengadap lecturer.....(itu kerusi first @ business class kata kawan2 aku dulu =p). kalau kelas tu berlangsung selama 3 jam maka aku sebenarnya hanya berada lebih kurang setengah jam sahaja di situ, sungguh kata orang jasadnya ada namun rohnya melayang ke kafe sri meranti atau pun cengal (aku rindu tempat ini, murah sangat makanan nya, bulan oktober yang lepas datang sana..hehe) aku tak tahu lah kalau wujud di dunia ini ada orang yang hatinya terus terusan tertumpu kepada lect yang mengajar selama 3 jam di kelas...tabik spring aku kat dia.
aku benci dengan ujian yang diadakan, apatah lagi kalau ada kuiz yang lecturer bagi tiba2...mereng kepala dibuatnya...satu lagi yang aku tak suka..membentangkan hasil tugasan...dalam bahasa inggeris pulak tu!! =p
namun semuanya berubah di kala aku memilih untuk menjadi tenaga pendidik. kesian apabila melihatkan pelajar berwajah mengantuk apabila kita sedang memberikan penerangan maka dgn itu aku selalu menyingkatkan waktu pembelajaran. aku faham apa yang dilalui mereka kerana satu masa dulu aku pernah menjadi pelajar. yang dibebani dengan assignment, kuiz dan ujian...n entah apa2 lagi benda2 yang lain.
ingin aku nyatakan di sini...semenjak menjadi tenaga pengajar...satu yang aku perasan, struktur soalan untuk mana2 kertas peperiksaan tidak akan memungkinkan mana-mana pelajar gagal. bunyinya agak mudah namun ia memerlukan sedikit kebijaksanaan dan usaha berganda untuk mendapatkannya. aku selalu meminta pelajar dtg berjumpa dengan lecturer setelah habis satu2 sesi pertemuan. namun tidak semua yang mampu untuk melakukannya. kami sebagai lect tidak tahu sama ada pelajar faham atau tidak dengan apa yang kami ajar melainkan dengan mengadakan ujian, kuiz dan peperiksaan. percayalah..ada kebaikan kalau pelajar selalu datang berjumpa dengan lect..salah satu daripadanya kami akan kenal dan ingat siapa anda...maka dalam exam...INSYAALLAH kertas jawapan anda menjadi KEUTAMAAN pada kami!!
dengan itu, berjumpalah dengan lect kalau ada masalah dan tidak memahami kehendak subjek...mungkin ada pelajar memikirkan bahawa lect tidak suka kalau pelajar terlalu banyak bertanya..namun tahukah pelajar bahawa ia merupakan satu kebanggaan kepada seseorang lect kalau ada student yang datang bertanya..kerana itulah petanda bahawa apa yang disampaikan oleh kami diterima dan difahami oleh pelajar. itulah kepuasan mengajar yang hanya boleh dirasai oleh pengajar itu sahaja...perasaan yang sangat eksklusif!!
hehee...aku menulis kerana sayang... AND WE HAVE TO BE CRUEL TO BE KIND.....hari ini keputusan peperiksaan sem julai 2009 sudah di umumkan...dan kepuasan yang aku dapat ialah....ucapan terima kasih dan ingatan dari pelajar yang berjaya mendapatkan A untuk subjek yang aku ajar...dan itulah kepuasan hakiki sebagai seorang pensyarah...=)